tiistai 30. kesäkuuta 2015

Lomareissulla isolla kirkolla ja Tallinnassa

Kotiuduimme alkuyöstä pieneltä lomareissulta Helsingissä. Olo on väsynyt, mutta onnellinen ja jaloissa tuntuu viiden päivän aikana kävellyt noin 50 kilometriä. Tämän muutaman päivän matkan aikana ehdimme nähdä ja kokea monenlaista. Osa suunnitelmista siirtyi silti seuraavaan kertaan, sillä näkemistä ja tekemistä olisi ollut vaikka kuinka, niin itselle kuin lapsillekin. Oli kuitenkin kiva olla Helsingissä vähän pidempään, sillä yleensä siellä tulee vain käväistyä.

Ostimme Helsingissä viiden vuorokauden liput julkisiin kulkuvälineisiin, mikä osoittautui oikein hyväksi ideaksi. Käytimmekin julkisia paljon, niin metroa, ratikkaa kuin bussiakin. Oli helppoa, kun ei tarvinut joka matkaa varten ostaa erikseen lippua neljälle hengelle tai katsoa kelloa, ehtiikö samalla lipulla toiseen paikkaan. Pitää muistaa tämä ensi kerrallakin.

Tuomiokirkon urut
Tuomiokirkko
Mitä sitten reissussa teimme? Kyläilyn ohella mm. katselimme nähtävyyksiä ja shoppailimme kuten kunnon turistit ainakin. Kävimme tutustumassa myös Helsingin tuomiokirkkoon. Ensimmäistä kertaa elämässäni kävin sisällä asti, sillä aina olen vain ohi mennyt. Tuomiokirkko on todella kaunis niin ulkoa kuin sisältäkin ja varsinkin urut tekivät minuun vaikutuksen.

Pistäydyimme yhdellä retkellä myös Hietsun kauppahallilla ja kirppiksellä - kumpikaan ei ollut entisensä. Paljon oli tyhjiä liikkeitä, mikä oli todella harmi! Kunnon kauppahallitunnelmaa ei enää todellakaan ollut.

Helsinki mereltä
Kävimme me pitkästä aikaa myös Tallinnassa. Lähdimme laivalle torstai-iltana, menimme maihin aamutuimaan ja laiva takaisin lähti perjantaina illansuussa. Aamu Tallinnassa oli todella rauhallinen ja kävelimme silloin Vanhankaupungin kujia ristiin rastiin, kun juuri mikään paikka ei ollut vielä auki. Laivalla emme syöneet aamupalaa ja pari tuntia jouduimmekin käveleskelemään ennen kuin pääsimme syömään. Pienehkön, mutta erittäin hyvän aamupalan löysimme Raatihuoneen torilla olevasta viihtyisästä ja kodikkaasta Vana Toomas -kahvilasta.
Meistrite Hoov

Vanhankaupungin kujilta löysin aivan ihanan paikan, Meistrite Hoov. Se oli sisäpiha (osoite Vene 6), jossa oli pieniä käsityöläisten liikkeitä. Sieltä löytyi kaikkea pellavasta ja puusta takorautaan. Oli ihan pakko napata mukaan pari tilkkukangasta Puu- ja Putukapoodista. Varmasti ne löytävät paikkansa joskus jostain käsityöstä, vaikka vielä en tietenkään tiedä mistä. Isompaa kantamista en tällä kertaa halunnut ottaa mukaan, koska olimme kotiin matkalla lentokoneella ja tarkoitus oli selvitä pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa.

Rakastan Tallinnan Vanhakaupunkia, sen tunnelmaa ja rakennuksia. Voisin olla siellä vaikka kuinka pitkään ja aina tulee tunne, että jollain lailla kuulun sinne. Olen varmaan entisessä elämässäni elänyt käsityöläisenä keskiajalla? Kuka tietää...

Yksi Vanhankaupungin kauneimmista näyistä on portin läheisyydessä olevat kukkakauppiaiden kukat. Ne on ihan pakko käydä aina katsastamassa, vaikka kotiin asti niitä ei voikaan koskaan tuoda.
Pioneja Tallinnassa

Iltapäivällä Tallinnassa söimme Rotermanni-keskuksessa paikassa nimeltä Basiliik. Ravintolasta sai mm. pitsaa, pastaa ja salaatteja, mikä sopi hyvin kolmen aikuisen ja kolmen lapsen porukalle. Ruoka oli sitäpaitsi tosi hyvää, voisin käydä paikassa uudelleenkin.

Matkamme tärkein syy oli kuitenkin lauantainen One Directionin keikka. Alunperin minulla oli tarkoitus käydä vain saattamassa ja vastaanottamassa lapset sieltä, mutta koska alle 12-vuotiailla piti olla aikuinen saattamassa, "pääsin" itsekin mukaan keikalle. Paikalla totesin, että onneksi lapsilla oli aikuinen mukana, sellainen kaaos siellä oli. Onneksi pääsimme stadionille hieman erityisjärjestelyin ilman siihen kaaokseen joutumista ja saimme seurata sivusta kiljuvien ja itkevien fanien huutojuoksua. Ehdimme näkemään myös lämppärit, jotka monella jonottajalla jäi näkemättä. Itse jännitin eniten, millainen kaaos konsertin jälkeen olisi ja miten pääsisimme stadionilta pois. Onneksi jälleen pieni suuri 1D-fanini halusi lähteä pois ennen viimeistä encore-biisiä ostaakseen muistoksi bändin fanipaidan. Pikavauhtia menimme myyntikojulle ja sieltä ratikkaan. Ehdimme ruuhkan alta pois metroon asti ja turvallisesti perille nukkumaan. Ja joo, oli keikka ihan kuunneltava ja mukava. Nuorimmainen tosin tykkäsi eniten lämppärinä olleesta Isac Elliotista ja minä luultavastikin toisesta lämppäristä McBusted, mutta suuri fani nautti täysin siemauksin. Sehän se oli se tärkein juttu tässä.

Lauantaina ennen keikkaa ehdin käydä CraftCornerissa, jossa oli Taitomaailman kesänäyttelynä Silja Eräsen Koukussa pitsiin -näyttely, jossa oli esillä satoja erilaisia Siljan virkkaamia liinoja. Kuvassa niistä on vain osa. Uskomattoman hienoja!
Silja Eräsen Koukussa pitsiin -näyttelystä

Sunnuntaiaamuna olisi kaikkia väsyttänyt jo aika kovasti, mutta olimme suunnitelleet Linnanmäki-päivää eikä nukkua malttanut. Sää oli todella hieno, aurinkoinen ja lämmin, ensimmäistä kertaa reissun aikana ei satanut koko päivänä. Olimme samalla kolmen aikuisen ja kolmen lapsen porukalla liikenteessä kuin Tallinnassakin. Lapset saivat rannekkeet ja kyllä niille käyttöä olikin. Lintsillä vierähti helposti seitsemän tuntia - enemmänkin olisi mennyt, mutta onneksi se meni kiinni kymmeneltä. Olisi ollut kiva nähdä Linnanmäki iltavalaistuksessa, mutta ei ollut riittävän hämärää. Loppuillasta tyydyin itse katselemaan ja kuvaamaan Lintsin kauniita istutuksia.

Eilen oli tarkoitus mennä vielä Suomenlinnaan, mutta lapset(kin) olivat siihen liian väsyneitä ja halusivat aamulla vain nukkua. Päivä meni sitten vähän leppoisimmissa merkeissä, kävimme pienen reissun vain keskustassa ennen kotiinlähtöä.

Pientä ylimääräistä jännitystä aiheutti lentoon pääsy. Jouduimme odottamaan hikisessä bussissa yli vartin lentokoneen vieressä katsellen, kuinka henkilökunta häärää koneen kimpussa. Välillä autolla tuotiin huoltomiehiä paikalle ja saimme vain ihmetellä, mitä siellä tapahtuu. Nykyisin enää vain lievästä lentojännityksestä kärsivänä yritin pitää mielen rauhallisena ja ajatella muita asioita. Lopulta koneeseen päästyämme kapteeni kuulutti viivästyksen aiheutuneen toisen iPadin käynnistys- ja ohjelmaongelmista. iPadilläkö koneita lennetään vai mihin niitä koneen ohjaamossa tarvitaan? Lennon viimeinen vartti oli lisäksi melko pomppuinen ja minullakin alkoi jo kämmenet hiota, mutta turvallisesti pääsimme lopulta kotiin. Ihana pikkuinen kisummekin pääsi pitkästä aikaa syliini nukkumaan.

Lopuksi on aivan välttämätöntä kiittää vielä kauniisti kodin ja kissanvahdin virkaa hoitanutta Annaa sekä Satua ja Sagaa, että saimme majoittua luonanne ja myöskin seurastanne & Niccoa lentokenttäkyydityksistä. Kiitos ja nähdään taas!